Forum www.uniahaska.fora.pl Strona Główna www.uniahaska.fora.pl
MIKRONACJA
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Posiedzenie Konstytuanty

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.uniahaska.fora.pl Strona Główna -> Rząd i Rada Ministrów / Kancelaria Premiera
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:00, 20 Kwi 2012    Temat postu: Posiedzenie Konstytuanty

Rozpoczynam I Posiedzenie Konstytuanty

Konstytucja
Konfederacji Hasko-Luksemburskiej

Tytuł I Terytorium Unii, Wielkim Księstwie Luksemburga, Królestwie Niderlandów i o obywatelach

Art.1
1. Unia Hasko-Luksemburska jest konfederacją w skład której wchodzi Wielkie Księstwo Luksemburga, oraz Królestwo
Niderlandów
2.
a. Siedzibą Jego Książęcej Wysokości Wielkiego Księcia Luksemburga i jego następnych jest Luksemburg
b. Siedzibą Jej Królewskiej Wysokości Królowej Niderlandów i jej następnych jest Amsterdam
c. Siedzibą Rady Stanów i Sądu Najwyższego Luksemburga jest Luksemburg
d. Siedzibą Stanów Generalnych i Sądu Najwyższego Niderlandów jest Haga
3. Symbolem Konfederacji jest flaga załaczona w załączniku nr 1

Art.2
1. Językami urzędowymi na terenie Królestwa Niderlandów są język polski, niderlandzki i frezyjski
2. Językami urzędowymi na terenie Wielkiego Księstwa są język polski i luksemburski

Art.3
Niedopuszcza się jakichkolwiek dyskryminacji czy to na punkcie narodowościowym, rasowym, czy religijnym

Art.4
1. Wielki Książę Luksemburga jest współmonarchą Unii, oraz prawowitym władcą Luksemburga
2. Królowa Niderlandów jest współmonarchinią Unii, oraz prawowitym władcą Królewstwa Niderlandów
3. Zarówno osoba Wielkiego Księcia, jak i Królowej Niderlandów są niestykalne

Art.5
Obywatelem zostaje osoba wpisana przez Monarchę danej części Królestwa na Listę

Art.6
Nienaruszalne terytorium Unii stanowią jej strony, fora.

Art.7


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Beatrycze II
Administrator



Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 10:53, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Tytuł II Królestwo Niderlandów i jego Król
Rozdział I Królestwo Niderlandów

Art.7
Królestwo Niderlandów jest państwem składowym Unii.

Art.8
Dopuszcza się także nazwę Królestwo Holandii

Rozdział II Monarcha i władza wykonawcza

Art.9
1. Na czele Królestwa stoi Jej Królewska Mość, królowa Beatrycze II i jej następni
2. Król Holandii winien zostać zaakceptowany przez Eerste Kamer Rady Stanów, będącej izbą bezpośrednio odpowiedzialną za jego terytorium i obywateli

Art.10
Król jest reprezentantem interesów Niderlandów za granicą Unii.

Art.11
Władza królewska przechodzi dziedzicznie po Śmierci Króla na jego prawnych potomków, przy czym pierwszeństwo ma najstarsze dziecko; ta sama zasada ma zastosowanie do następstwa w przypadku nie obsadzonego tronu. W przypadku braku własnych potomków władza królewska przechodzi w ten sam sposób w linii sukcesji tronu na prawnych potomków, najpierw na jego ojca, a następnie dziadka, lecz będących nie w dalszym aniżeli trzeci stopień pokrewieństwa ze zmarłym Królem.

Art.12
Król chcąc zawrzeć małżeństwo bez zgody Tweede Kamer wyrażonej uchwałą abdykuje

Art.13
Król ma prawo inicjatywy ustawodawczej w obu izbach

Art.14
Król jest pierwszym członkiem Eerste Kamer, oraz jego przewodniczącym

Rozdział III Parlament Królestwa Niderlandów

Art.16
Parlament Niderlandów zwany Stanami Generalnymi jest parlamentem bikameralnym

Art.17
1. Izba Druga (Tweede Kamer) jest izbą składającą się z 4 posłów dysponujących maksymalnie 150 głosami rozdawanymi na podstawie wyników wyborów. Reprezentuje ona 2 narody Unii.
2. Izba Piersza (Eerste Kamer) jest izbą składającą się z 2 posłów oraz Monarchy. Reprezentuje ona interesy Królestwa Niderlandów. Jednego powołuje Premier Unii, drugiego Naród Niderlandow.

Art. 18
1. Kadencja Izby Drugiej trwa 3 miesiące
2. Dwóch członków izby pochodzi z Wielkiego Księstwa Luksemburga, oraz 2 z Królestwa Niderlandów

Art.19
Kompetencje Izby Drugiej:
a. Polityka zagraniczna
b. Polityka finansów centralnych i monetarna
c. Obronność
d. Decyduje na wniosek Monarchów o nadaniu obywatelstwa Unii, które uprawnia do zajmowania stanowisk konfederacji
e. Prowadzi politykę ustrojową unii

Art.20
Kompetencje Izby Pierwszej:
a. Zatwierdza ustawy Izby Drugiej na terenie Królestwa Niderlandów
b. Prowadzi politykę Administracyjną Holandii
c. Odpowiada za ustrój Królestwa Holandii
d. Proponuje kandydatów na urząd Premiera
e. Zarządza dobrami Niderlandów
f. Polityka finansów wewnętrznych
g. Oświata
h. Prawo Karne Królestwa Niderlandów
i. Uznaje ważność wyborów

Art.21
1. Izba Pierwsza może zostać rozwiązana Dekretem Królewskim
2. Izba Druga może zostać rozwiązana wspólnym Dekretem Króla Niderlandów i Wielkiego Księcia Luksemburga
3. Dekret o rozwiązaniu jest jednocześnie dekretem o wyborach

Rozdział IV Wymiar Sprawiedliwości

Art.23
1. Sąd I Instancji Królestwa Niderlandów to Sąd Najwyższy Niderlandów
2. Sąd II Instancji to Sąd Najwyższy Luksemburga

Art.24
Sędziów mianuje Premier w porozumieniu ze Karolem Niderlandów, oraz Wielkim Księciem Luksemburga


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Beatrycze II dnia Sob 11:31, 21 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:27, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Tytuł III Luksemburg
Rozdział V Wielkie Księstwo Luksemburga

art.25
Wielkie Księstwo Luksemburga jest częścią składową Unii.

Rozdział VI Książę i Władza Wykonawcza

art.26
1. Władzę zwierzchnią wykonawcza sprawuje Jego Książęca Wysokość Wielki Książę Henryk II Burbon i jego następni
2. Wielki książę powinien zostać mianowany

art.27
Władza książęca przechodzi dziedzicznie po Śmierci Księcia na jego prawnych potomków, przy czym pierwszeństwo ma najstarsze dziecko; ta sama zasada ma zastosowanie do następstwa w przypadku nie obsadzonego tronu. W przypadku braku własnych potomków władza książęca przechodzi w ten sam sposób w linii sukcesji tronu na prawnych potomków, najpierw na jego ojca, a następnie dziadka, lecz będących nie w dalszym aniżeli trzeci stopień pokrewieństwa ze zmarłym Księciem.

art.28
Wielki Książę jest współmonarchą Unii, głową Wielkiego Księstwa Luksemburga i gwarantem jego ciągłości

art.29
Wielki Książę jest nienaruszalny

art.30
Wielki Książę nadaje sankcję ustawom i promulguje je. Powiadamia On o swoim postanowieniu w ciągu trzech tygodni od głosowania w Izbie

art.31
Wielki Książę ma prawo nadawania tytułów szlacheckich luksemburskich bez możliwości wiązania z nimi jakichkolwiek przywilejów.

art.32
Wielkiemu Księciu przysługuje inicjatywa ustawodawcza

art.33
Wielki Książę nadaje odznaczenia cywilne i wojskowe, oraz stopnie (w wojsku luksemburskim) przestrzegając w tym zakresie postanowień ustawy.

art.34
Akty Wielkiego Księcia muszą być kontrasygnowane przez członka Rządu ponoszącego za nie odpowiedzialność.

Rozdział VII Ustawodawstwo

art.35
Opiekę nad Wielkim Księstwem Luksemburga prawuje Rada Stanów, będąca parlamentem lokalnym

art.36
Kompetencje Rady Stanów:
a. Zatwierdza ustawy Izby Drugiej na terenie Królestwa Luksemburga
b. Prowadzi politykę Administracyjną Luksemburga
c. Odpowiada za ustrój Księstwa
d. Proponuje kandydatów na urząd Premiera
e. Zarządza dobrami Luksemburga
f. Polityka finansów wewnętrznych
g. Oświata
h. Prawo Karne Luksemburga

art.36
Rada Stanów składa się z Wielkiego Księcia, będącego jej przewodniczącym, 1 delegowanego Holendra będącego obserwatorem Królestwa Niderlandów opiniującym ustawy mianowanego przez Premiera, do 2 Luksemburczyków mianowanych przez Wielkiego Księcia na 8 tygodniową kadencje

Rozdział VIII Sprawiedliwość

art.37
1. Sprawiedliwość jest wymierzana w imieniu Wielkiego Księcia Luksemburga i całej Unii
2. Sądem I instancji jest Sąd Najwyższy Luksemburga
3. Sądem II instancji jest Sąd Najwyższy Niderlandów


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:40, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Tytuł IV Rząd Unii

art.38
Rzad Unii składa się z Króla Niderlandów, Wielkiego Księcia Luksemburga, oraz ministrów. Król i Wielki Książ są nietykalni; odpowiedzialność ponoszą ministrowie

art.39
Premiera i pozostałych ministrów powołuje się na mocy Wspólnego Dekretu Księcia i Króla na wniosek Drugiej Izby Stanów Generalnych

art.40
1. Ministerstwa tworzy się rozporządzeniem Premiera. Kierują nimi ministrowie.
2. Można powołać także ministrów, którym nie powierza się kierowania ministerstwem.

art.41
1. Ministrowie tworzą wspólnie Radę Ministrów.
2. Premier jest przewodniczącym Rady Ministrów.
3. Rada Ministrów obraduje i decyduje o ogólnej polityce rządu i zapewnia jej jednolitość.

art.42
Wszystkie ustawy i dekrety królewskie i książęce podpisuje Król lub/i książę i jeden lub więcej ministrów czy sekretarzy stanu.

art.43
Dekret królewski i Książęce powołujący premiera powinien być przezeń kontrasygnowany. Dekrety królewskie i książęce powołujące lub odwołujące pozostałych ministrów i sekretarzy stanu kontrasygnuje premier.

Tytuł V Władza Ustawodawcza

art.44
Władzę ustawodawcza sprawują
a. Monarchowie (przez inicjatywę ustawodawczą)
b. Rząd (przez inicjatywę ustawodawczą)
c. Rada Stanów i Stany Generalne

art.45
Projekty ustaw przedstawiane są przez Króla lub Ksiecia lub w ich imieniu oraz przez Drugą Izbę Stanów Generalnych.

art.46
Po przyjęciu przez Drugą Izbę projektu ustawy lub podjęciu decyzji o jego przedstawieniu przesyła się projekt do Pierwszej Izby lub Rady Stanów, która rozpatruje go w takiej postaci, w jakiej przyjęła go Druga Izba. Druga Izba może poruczyć jednemu lub więcej deputowanych, by przedstawiony przez nią projekt ustawy bronili w Pierwszej Izbie tudzież Radzie Stanów.

art.47
1. Projekt staje się ustawą po przyjęciu przez Stany Generalne, Radę Stanów i zaakceptowaniu przez Króla i Księcia i Rząd.
2. Król, oraz Książę i Stany Generalne i Rada Stanów informują się nawzajem o podjętych decyzjach w sprawie projektów ustaw.

art.48
Ustawa stanowi o ogłaszaniu ustaw i nabieraniu przez nie mocy. Ustawy wchodzą w życie dopiero po ich ogłoszeniu i publikacji w Dzienniku Ustaw Unii

art.49
1. Dekret królewski ustanawia ogólne przepisy administracyjne.
2. Przepisy ustanawiające kary stanowi się tylko w drodze ustawy. Ustawa określa nakładanie kar.
3. Ustawa stanowi o ogłaszaniu przepisów administracyjnych i nabieraniu przez nie mocy. Wchodzą one w życie dopiero po ich ogłoszeniu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:45, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Tytuł V Zmiany w Konstytucji.

art.50
1. W drodze ustawy stwierdza się, że zmiana Konstytucji w proponowanym w tej ustawie kształcie zostanie poddana rozważeniu.
2. Druga Izba może taki projekt podzielić na odrębne projekty ustaw na wniosek złożony przez Króla lub w jego imieniu, czy też na inny wniosek.
3. Po ogłoszeniu ustawy, o której mowa w ust. 1, Druga Izba zostaje rozwiązana.
4. Po zebraniu się nowo wybranej Drugiej Izby, obie izby debatują w drugim czytaniu nad projektem zmiany, o której mowa w ust. 1. Mogą go przyjąć tylko większością co najmniej dwóch trzecich oddanych głosów.
5. Druga Izba, na wniosek złożony przez Króla lub w jego imieniu czy też inny, może większością dwóch trzecich oddanych głosów, postanowić o rozdzieleniu projektu na kilka projektów odrębnych.

art.51
1. Zanim przyjęte w drugim czytaniu projekty zmiany Konstytucji zostaną zaakceptowane przez Króla, można ustawowo:
a) przyjęte projekty i niezmienione przepisy Konstytucji dostosować wzajemnie, jeśli zachodzi taka potrzeba;
b) zmienić podział na tytuły, paragrafy i artykuły, jak też ich nazwy.
2. Projekt ustawy zawierający przepisy wymienione w ust. 1 w pkt a) izby mogą przyjąć tylko większością dwóch trzecich oddanych głosów na wspólnym posiedzeniu obu izb Stanów Generalnych i Rady Stanów

art.52
Zmiany Konstytucji przyjęte przez Stany Generalne i zaakceptowane przez Króla i Wielkiego Księcia wchodzą w życie natychmiast po ich ogłoszeniu.

art.53
Obowiązujące ustawy i inne przepisy oraz akty sprzeczne ze zmianami Konstytucji pozostają w mocy, dopóki nie zostaną zastąpione przepisami zgodnymi z Konstytucją.

art.54
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej przez Konstytuantę i publikacji


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:48, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Tak oto zakończyliśmy pracę nad projektem Konstytucji Unii
oto zwięzły tekst projektu.

Cytat:
Konstytucja
Konfederacji Hasko-Luksemburskiej


Tytuł I Terytorium Unii, Wielkim Księstwie Luksemburga, Królestwie Niderlandów i o obywatelach

Art.1
1. Unia Hasko-Luksemburska jest konfederacją w skład której wchodzi Wielkie Księstwo Luksemburga, oraz Królestwo
Niderlandów; dopuszczona jest także nazwa Monarchia Niderlandzko-Luksemburska
2.
a. Siedzibą Jego Książęcej Wysokości Wielkiego Księcia Luksemburga i jego następnych jest Luksemburg
b. Siedzibą Jej Królewskiej Wysokości Królowej Niderlandów i jej następnych jest Amsterdam
c. Siedzibą Rady Stanów i Sądu Najwyższego Luksemburga jest Luksemburg
d. Siedzibą Stanów Generalnych i Sądu Najwyższego Niderlandów jest Haga
3. Symbolem Konfederacji jest flaga załaczona w załączniku nr 1

Art.2
1. Językami urzędowymi na terenie Królestwa Niderlandów są język polski, niderlandzki i frezyjski
2. Językami urzędowymi na terenie Wielkiego Księstwa są język polski i luksemburski

Art.3
Niedopuszcza się jakichkolwiek dyskryminacji czy to na punkcie narodowościowym, rasowym, czy religijnym

Art.4
1. Wielki Książę Luksemburga jest współmonarchą Unii, oraz prawowitym władcą Luksemburga
2. Królowa Niderlandów jest współmonarchinią Unii, oraz prawowitym władcą Królewstwa Niderlandów
3. Zarówno osoba Wielkiego Księcia, jak i Królowej Niderlandów są niestykalne

Art.5
Obywatelem zostaje osoba wpisana przez Monarchę danej części Królestwa na Listę

Art.6
Nienaruszalne terytorium Unii stanowią jej strony, fora.

Tytuł II Królestwo Niderlandów i jego Król
Rozdział I Królestwo Niderlandów

Art.7
Królestwo Niderlandów jest państwem składowym Unii.

Art.8
Dopuszcza się także nazwę Królestwo Holandii

Rozdział II Monarcha i władza wykonawcza

Art.9
1. Na czele Królestwa stoi Jej Królewska Mość, królowa Beatrycze II i jej następni
2. Król Holandii winien zostać zaakceptowany przez Eerste Kamer Rady Stanów, będącej izbą bezpośrednio odpowiedzialną za jego terytorium i obywateli

Art.10
Król jest reprezentantem interesów Niderlandów za granicą Unii.

Art.11
Władza królewska przechodzi dziedzicznie po Śmierci Króla na jego prawnych potomków, przy czym pierwszeństwo ma najstarsze dziecko; ta sama zasada ma zastosowanie do następstwa w przypadku nie obsadzonego tronu. W przypadku braku własnych potomków władza królewska przechodzi w ten sam sposób w linii sukcesji tronu na prawnych potomków, najpierw na jego ojca, a następnie dziadka, lecz będących nie w dalszym aniżeli trzeci stopień pokrewieństwa ze zmarłym Królem.

Art.12
Król chcąc zawrzeć małżeństwo bez zgody Tweede Kamer wyrażonej uchwałą abdykuje

Art.13
Król ma prawo inicjatywy ustawodawczej w obu izbach

Art.14
Król jest pierwszym członkiem Eerste Kamer, oraz jego przewodniczącym

Rozdział III Parlament Królestwa Niderlandów

Art.16
Parlament Niderlandów zwany Stanami Generalnymi jest parlamentem bikameralnym

Art.17
1. Izba Druga (Tweede Kamer) jest izbą składającą się z 4 posłów dysponujących maksymalnie 150 głosami rozdawanymi na podstawie wyników wyborów. Reprezentuje ona 2 narody Unii.
2. Izba Piersza (Eerste Kamer) jest izbą składającą się z 2 posłów oraz Monarchy. Reprezentuje ona interesy Królestwa Niderlandów. Jednego powołuje Premier Unii, drugiego Naród Niderlandow.

Art. 18
1. Kadencja Izby Drugiej trwa 3 miesiące
2. Dwóch członków izby pochodzi z Wielkiego Księstwa Luksemburga, oraz 2 z Królestwa Niderlandów

Art.19
Kompetencje Izby Drugiej:
a. Polityka zagraniczna
b. Polityka finansów centralnych i monetarna
c. Obronność
d. Decyduje na wniosek Monarchów o nadaniu obywatelstwa Unii, które uprawnia do zajmowania stanowisk konfederacji
e. Prowadzi politykę ustrojową unii

Art.20
Kompetencje Izby Pierwszej:
a. Zatwierdza ustawy Izby Drugiej na terenie Królestwa Niderlandów
b. Prowadzi politykę Administracyjną Holandii
c. Odpowiada za ustrój Królestwa Holandii
d. Proponuje kandydatów na urząd Premiera
e. Zarządza dobrami Niderlandów
f. Polityka finansów wewnętrznych
g. Oświata
h. Prawo Karne Królestwa Niderlandów
i. Uznaje ważność wyborów

Art.21
1. Izba Pierwsza może zostać rozwiązana Dekretem Królewskim
2. Izba Druga może zostać rozwiązana wspólnym Dekretem Króla Niderlandów i Wielkiego Księcia Luksemburga
3. Dekret o rozwiązaniu jest jednocześnie dekretem o wyborach

Rozdział IV Wymiar Sprawiedliwości

Art.23
1. Sąd I Instancji Królestwa Niderlandów to Sąd Najwyższy Niderlandów
2. Sąd II Instancji to Sąd Najwyższy Luksemburga

Art.24
Sędziów mianuje Premier w porozumieniu ze Karolem Niderlandów, oraz Wielkim Księciem Luksemburga

Tytuł III Luksemburg
Rozdział V Wielkie Księstwo Luksemburga

art.25
Wielkie Księstwo Luksemburga jest częścią składową Unii.

Rozdział VI Książę i Władza Wykonawcza

art.26
1. Władzę zwierzchnią wykonawcza sprawuje Jego Książęca Wysokość Wielki Książę Henryk II Burbon i jego następni
2. Wielki książę powinien zostać mianowany

art.27
Władza książęca przechodzi dziedzicznie po Śmierci Księcia na jego prawnych potomków, przy czym pierwszeństwo ma najstarsze dziecko; ta sama zasada ma zastosowanie do następstwa w przypadku nie obsadzonego tronu. W przypadku braku własnych potomków władza książęca przechodzi w ten sam sposób w linii sukcesji tronu na prawnych potomków, najpierw na jego ojca, a następnie dziadka, lecz będących nie w dalszym aniżeli trzeci stopień pokrewieństwa ze zmarłym Księciem.

art.28
Wielki Książę jest współmonarchą Unii, głową Wielkiego Księstwa Luksemburga i gwarantem jego ciągłości

art.29
Wielki Książę jest nienaruszalny

art.30
Wielki Książę nadaje sankcję ustawom i promulguje je. Powiadamia On o swoim postanowieniu w ciągu trzech tygodni od głosowania w Izbie

art.31
Wielki Książę ma prawo nadawania tytułów szlacheckich luksemburskich bez możliwości wiązania z nimi jakichkolwiek przywilejów.

art.32
Wielkiemu Księciu przysługuje inicjatywa ustawodawcza

art.33
Wielki Książę nadaje odznaczenia cywilne i wojskowe, oraz stopnie (w wojsku luksemburskim) przestrzegając w tym zakresie postanowień ustawy.

art.34
Akty Wielkiego Księcia muszą być kontrasygnowane przez członka Rządu ponoszącego za nie odpowiedzialność.

Rozdział VII Ustawodawstwo

art.35
Opiekę nad Wielkim Księstwem Luksemburga prawuje Rada Stanów, będąca parlamentem lokalnym

art.36
Kompetencje Rady Stanów:
a. Zatwierdza ustawy Izby Drugiej na terenie Królestwa Luksemburga
b. Prowadzi politykę Administracyjną Luksemburga
c. Odpowiada za ustrój Księstwa
d. Proponuje kandydatów na urząd Premiera
e. Zarządza dobrami Luksemburga
f. Polityka finansów wewnętrznych
g. Oświata
h. Prawo Karne Luksemburga

art.36
Rada Stanów składa się z Wielkiego Księcia, będącego jej przewodniczącym, 1 delegowanego Holendra będącego obserwatorem Królestwa Niderlandów opiniującym ustawy mianowanego przez Premiera, do 2 Luksemburczyków mianowanych przez Wielkiego Księcia na 8 tygodniową kadencje

Rozdział VIII Sprawiedliwość

art.37
1. Sprawiedliwość jest wymierzana w imieniu Wielkiego Księcia Luksemburga i całej Unii
2. Sądem I instancji jest Sąd Najwyższy Luksemburga
3. Sądem II instancji jest Sąd Najwyższy Niderlandów

Tytuł IV Rząd Unii

art.38
Rzad Unii składa się z Króla Niderlandów, Wielkiego Księcia Luksemburga, oraz ministrów. Król i Wielki Książ są nietykalni; odpowiedzialność ponoszą ministrowie

art.39
Premiera i pozostałych ministrów powołuje się na mocy Wspólnego Dekretu Księcia i Króla na wniosek Drugiej Izby Stanów Generalnych

art.40
1. Ministerstwa tworzy się rozporządzeniem Premiera. Kierują nimi ministrowie.
2. Można powołać także ministrów, którym nie powierza się kierowania ministerstwem.

art.41
1. Ministrowie tworzą wspólnie Radę Ministrów.
2. Premier jest przewodniczącym Rady Ministrów.
3. Rada Ministrów obraduje i decyduje o ogólnej polityce rządu i zapewnia jej jednolitość.

art.42
Wszystkie ustawy i dekrety królewskie i książęce podpisuje Król lub/i książę i jeden lub więcej ministrów czy sekretarzy stanu.

art.43
Dekret królewski i Książęce powołujący premiera powinien być przezeń kontrasygnowany. Dekrety królewskie i książęce powołujące lub odwołujące pozostałych ministrów i sekretarzy stanu kontrasygnuje premier.

Tytuł V Władza Ustawodawcza

art.44
Władzę ustawodawcza sprawują
a. Monarchowie (przez inicjatywę ustawodawczą)
b. Rząd (przez inicjatywę ustawodawczą)
c. Rada Stanów i Stany Generalne

art.45
Projekty ustaw przedstawiane są przez Króla lub Ksiecia lub w ich imieniu oraz przez Drugą Izbę Stanów Generalnych.

art.46
Po przyjęciu przez Drugą Izbę projektu ustawy lub podjęciu decyzji o jego przedstawieniu przesyła się projekt do Pierwszej Izby lub Rady Stanów, która rozpatruje go w takiej postaci, w jakiej przyjęła go Druga Izba. Druga Izba może poruczyć jednemu lub więcej deputowanych, by przedstawiony przez nią projekt ustawy bronili w Pierwszej Izbie tudzież Radzie Stanów.

art.47
1. Projekt staje się ustawą po przyjęciu przez Stany Generalne, Radę Stanów i zaakceptowaniu przez Króla i Księcia i Rząd.
2. Król, oraz Książę i Stany Generalne i Rada Stanów informują się nawzajem o podjętych decyzjach w sprawie projektów ustaw.

art.48
Ustawa stanowi o ogłaszaniu ustaw i nabieraniu przez nie mocy. Ustawy wchodzą w życie dopiero po ich ogłoszeniu i publikacji w Dzienniku Ustaw Unii

art.49
1. Dekret królewski ustanawia ogólne przepisy administracyjne.
2. Przepisy ustanawiające kary stanowi się tylko w drodze ustawy. Ustawa określa nakładanie kar.
3. Ustawa stanowi o ogłaszaniu przepisów administracyjnych i nabieraniu przez nie mocy. Wchodzą one w życie dopiero po ich ogłoszeniu.

Tytuł V Zmiany w Konstytucji.

art.50
1. W drodze ustawy stwierdza się, że zmiana Konstytucji w proponowanym w tej ustawie kształcie zostanie poddana rozważeniu.
2. Druga Izba może taki projekt podzielić na odrębne projekty ustaw na wniosek złożony przez Króla lub w jego imieniu, czy też na inny wniosek.
3. Po ogłoszeniu ustawy, o której mowa w ust. 1, Druga Izba zostaje rozwiązana.
4. Po zebraniu się nowo wybranej Drugiej Izby, obie izby debatują w drugim czytaniu nad projektem zmiany, o której mowa w ust. 1. Mogą go przyjąć tylko większością co najmniej dwóch trzecich oddanych głosów.
5. Druga Izba, na wniosek złożony przez Króla lub w jego imieniu czy też inny, może większością dwóch trzecich oddanych głosów, postanowić o rozdzieleniu projektu na kilka projektów odrębnych.

art.51
1. Zanim przyjęte w drugim czytaniu projekty zmiany Konstytucji zostaną zaakceptowane przez Króla, można ustawowo:
a) przyjęte projekty i niezmienione przepisy Konstytucji dostosować wzajemnie, jeśli zachodzi taka potrzeba;
b) zmienić podział na tytuły, paragrafy i artykuły, jak też ich nazwy.
2. Projekt ustawy zawierający przepisy wymienione w ust. 1 w pkt a) izby mogą przyjąć tylko większością dwóch trzecich oddanych głosów na wspólnym posiedzeniu obu izb Stanów Generalnych i Rady Stanów

art.52
Zmiany Konstytucji przyjęte przez Stany Generalne i zaakceptowane przez Króla i Wielkiego Księcia wchodzą w życie natychmiast po ich ogłoszeniu.

art.53
Obowiązujące ustawy i inne przepisy oraz akty sprzeczne ze zmianami Konstytucji pozostają w mocy, dopóki nie zostaną zastąpione przepisami zgodnymi z Konstytucją.

art.54
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej przez Konstytuantę i publikacji


Projekt przedstawiam pod dyskusje.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mark Jansen dnia Nie 12:17, 22 Kwi 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Beatrycze II
Administrator



Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 17:31, 21 Kwi 2012    Temat postu:

Projekt akceptuje. Zmieniła bym tylko oficjalna nazwę na Monarchię Holendersko-Luksemburską

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mark Jansen




Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:15, 22 Kwi 2012    Temat postu:

Stwierdzam iż projekt Konstytucji został przyjęty

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.uniahaska.fora.pl Strona Główna -> Rząd i Rada Ministrów / Kancelaria Premiera Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin